18.1.11

Bästa Film 2010

Jag trodde det skulle bli svårt att leta ut en bästa film 2010 men det var betydligt enklare än väntat. Det är endast TVÅ filmer som kom ut 2010 som jag gett ett betyg högre än 4, och det är två filmer med Leonardo Di Caprio. Slump?

Nej, 2010 har inte varit något vidare filmår sett till de betyg jag satt. Det hade blivit betydligt svårare att kora en segrare för år 2009 då flera bra filmer kom (Inglorious Basterds, Where the Wild Things Are och The Road för att nämna några) men eftersom min enda 5:a förra året tilldelades Shutter Island så får det bli årets film 2010, tätt följd av Inception.



Jag gillade nästan allt med Shutter Island. Den hade en intressant handling med en härlig twist mot slutet, en hel del mysiga miljöer, till mestadels bra skådespelare (Di Caprio är faktiskt underskattad har jag insett såhär på senare år) och en stämning som alltmer sällan finns i ny film. Jag gav den högsta betyg på filmtipset men det är ingen film som jag har som favorit, och jag ska erkänna att jag faktiskt glömt bort mycket. Det är nog dags för en omtitt snart för att se om betyget får stå kvar.



90



Jag ska väl prata lite om Inception också, en film som faktiskt gav mig ett mer bestående intryck. Soundtracket har jag spelat i stort sett dagligen sedan jag såg filmen, det är helt enkelt fantastiskt. Jag gillade främst att filmen var smart utan att vara alltför krånglig, man får ju ändå allting förklarat i filmen, nästan så man försöker förklara det lite väl mycket ibland. Jag gillade miljöerna och upplägget av filmen. Det som drar ner betyget till en 4:a är främst att man fokuserar lite väl mycket på action, det blir lite tradigt efter en stund. En del karaktärer är lite väl stereotypa och det känns som man slängt in karaktärer bara för att ha en viss roll.



Den var dessutom "häftig", med brist på bättre ord, att se på bio. Då tänker jag inte bara på den scenen då Ellen Page "böjer" staden utan mer på musiken och hur soundtracket ändrade sig ju djupare de befann sig i drömmarna. Gravitationsscenerna är också rätt nice och jag förknippar av någon anledning filmen med vatten och regn, något som främst kan beskrivas som "mysigt". Jag får en skön känsla av filmen helt enkelt. Slutet på filmen (de sista 3 minuterna) är nog det som gör att jag gillar filmen så pass mycket. Tempot tillsammans med soundtracket är bra och den allra sista scenen får en att vilja springa ut ur salongen för att diskutera. Synd bara att man i efterhand mest kommer ihåg actionscener snarare än intressanta karaktärer.




88



Vad har ni andra för favoritfilm 2010?

3 kommentarer:

  1. du har inte sett några filmer i år eller vad är det frågan om?

    SvaraRadera
  2. Jag har sett många filmer i år, men inte många som är gjorda detta år som är värda något omnämmnande. Kom gärna med tips så jag har något mer från 2010 som är värt att se.

    SvaraRadera
  3. Vi har faktiskt identiska top 2 filmer under 2010. Magiskt!

    SvaraRadera

Bloggintresserade