12.3.11

Nördår 2011

Har inte haft tid att skriva på sistone även om jag velat. Dels har jag jobbat mycket kvällar vilket leder till att man inte orkar göra något före jobbet och inget efter, annat än att spendera sin fria tid av dygnet till nörderi.
Förutom film och en del serier har det blivit en del Rift, Dragon Age 2 och Bulletstorm.



Eftersom jag snart utforskat minsta meter i World of Warcraft har jag nu ännu en gång mer eller mindre lagt skorna på hyllan och gett mig ut i nya världar.
Den här gången tänkte jag testa på ett nytt ganska lovande mmorpg, nämligen Rift. Det liknar WoW väldigt mycket men själva karaktärsskapandet är det som verkligen lockar och gör spelet värt att spela. Jag kommer mest ha det som ett bakgrundsspel att koppla av lite med medan jag spelar igenom diverse spel som släpps i år.
Kanske skriver lite mer om Rift vartefter.


Bulletstorm

Har även stressat av mig lite i Bulletstorm, som i princip går ut på att skjuta på allt som rör sig, och du får poäng på hur väl du utför massakreringarna. Ja, det är ungefär lika våldsamt och oetiskt som det låter, men det är gjort med glimten i ögat, det är lika mycket en parodi på actiongenren som det är en hyllning av det. Man sparkar omkring fiender in i kaktusar eller utför klippor och får bonuspoäng för att vara uppfinningsrik. Ofta finner man sig springa omkring och leta efter saker att använda sig av för att krydda sina kills lite. Vad sägs till exempel om att sparka in ett korvstånd in i en hög av fiender, skjuta sönder det (det har exploderande tuber under ståndet av någon anledning) och se fiendeskaran sprängas i luften, varav du belönas med en skärm full av poäng och texten "sausage fest".
Det är inte ett av de bättre spelen jag spelat men fungerar som ett skapligt tidsfördriv. Snyggt är det också (tänker främst på landskapen).
Betyg kommer när jag klarat spelet.



Till sist ska jag prata lite om Dragon Age 2 också. Har ju nyligen inköpt uppföljaren till det hyllade Dragon Age: Origins, ett spel jag har ganska blandade känslor för. Jag förstår varför folk gillar det och att det är bra, men det var mycket som gjorde att intresset inte varade så särskilt länge. Historien känns ryckig och ganska tråkig, striderna blev efter ett tag nästan plågsamt tråkiga (tilläggas ska till spelets försvar att jag valde att spela warrior med tvåhandsyxa vilket var det sämsta valet) och det slutade med att jag drog ner svårighetsgraden på easy och köttade igenom spelet för att få uppleva slutet. Jag borde väl egentligen ge spelet ännu en chans, men det får bli i framtiden i så fall.

Tvåan skiljer sig ganska markant från det första och de två har inte så mycket gemensamt som man kan tro. Handlingen utspelar sig paralellt och efter händelserna i Origins, och den enda kopplingen de har till varandra är ett par referenser till det som inträffar i Origins och ett par karaktärer man känner igen.
Stridssystemet är också annorlunda, både till det bättre och sämre. Jag själv är ingen RPG-nörd som älskar att planera striderna ner i minsta detalj, även om jag inte bara springer rätt in och slår på allt. Det är skönt att karaktärerna numera inte känns lika slöa och man slår betydligt snabbare, till skillnad från i Origins då jag nästan trodde min krigare skulle falla bakåt när han lyfte yxan.
Med det sagt känns det tämligen lustigt när man i DA2 som krigare flyger runt på skärmen som en ninja i full utrustning.



En stor nyhet är införandet av röst-dialoger även från din karaktär, något som verkligen uppskattas. Karaktären i Origins hade lika mycket personlighet som en säck och det dödade lite av upplevelsen.
Jag hade hoppats på lite fler dialogval men spelet sköter det ändå ganska bra, man får ta ställning till en del ganska knepiga val.
Jag har ännu inte klarat spelet så betyg och lite mer om spelet kommer senare.


Som att inte dessa spel räckte för att suga musten ur min fritid så kommer det en hel drös med spel i år.
För att nämna ett par:
Diablo 3


Kommer troligtvis bli äckligt bra. Förhoppningsvis kommer det i år, men jag är rädd att det tar till slutet av 2012. Kanske är det detta spelsläpp som maya-indianerna förutsett vara slutet för mångas liv.

Mass Effect 3


Slutet på trilogin om Commander Shepard kommer med största säkerhet bli episkt. Gillade ändå förändringen från 1:an till 2:an och hoppas på att de fulländar spelet med 3:an.

Deus Ex: Human Revolution


Ser ut att kunna leva upp till det första spelets storhet. Verkar kunna tillfredsställa alla speltyper. Vill du smyga kan du göra det, vill du vara Rambo kan du vara det, vill du slå dig genom väggar kan du göra det

Elder Scrolls: Skyrim


Elder Scrolls, vikingar, drakar och omgivningar snyggare än verkligheten.

Shogun 2: Total War


Totalt krig, samurajer och end turns (internskämt).

Crysis 2


Även om jag inte tror att spelet kommer bli mycket bättre än ettan så kommer man troligtvis testa det bara för att misshandla datorn lite och förundras över hur långt spelen kommit sedan Tetris.

Tomb Raider Reborn


Nystarten av denna klassiska spelserie verkar bli en fräsch och intressant nystart med en ung Lara med mänskliga proportioner.


Det finns säkert många fler spel som är på gång som jag inte nämnt, men ni fattar poängen. Det ser ljust ut för spelvärlden och oss gamers.

1 kommentar:

Bloggintresserade