24.3.11

Världens Fem Bästa Filmer

Eftersom jag nyligen listade mina hatfilmer tänkte jag att det var dags att lista mina Fem Bästa filmer. Det var svårare än jag trodde och eftersom det var ett tag sedan jag såg vissa filmer ska den tas med en nypa salt, och det är delvis även en personlig lista över mina favoritfilmer, inte nödvändigtvis de bästa utan även de jag gillar mest. Passar samtidigt på att ge filmerna ett betyg.



5. Black Swan
Det var ganska svårt att välja bort filmer som Apocalypse Now, The Good, The Bad and the Ugly, Into the Wild och Requiem for a Dream, men jag gillade faktiskt Black Swan mer än nyss nämnda filmer även om jag kan hålla med om att de kanske är bättre. Jag ville också ha med en Aronofsky-film på listan eftersom han blivit en personlig favorit, och där tycker jag faktiskt Black Swan var mer intressant än Requiem for a Dream, även om den sistnämnda var en starkare upplevelse att se.
Jag skrev nyligen en recension av filmen så jag tänker inte gå in mycket djupare än så.
94




4. Fight Club
För något halvår sedan började jag grubbla lite på om Fight Club trots allt var lite överskattad och såg om den, det visade sig att den var minst lika bra som första gången jag såg den. Visserligen var den inte först med sin twist i slutet, men det var första gången för mig då jag genast ville se om hela filmen och var något av en revolution för mitt filmtittande. Många pratar om att twisten i Usual Suspects är så fenomenal men hela filmen motsäger sig själv, den lurar tittaren att tro något annat, även om jag vid flera tillfällen hade gissat det riktiga slutet. I Fight Club ger man istället tittaren ledtrådar i nästan varje scen men åtminstone jag blev ändå överrumplad och hade aldrig kunnat räkna ut slutet i förväg. Eftersom filmen innehåller så pass många små detaljer i bakgrunden och gömda referenser kan man se om filmen flera gånger. Efter att ha sett Persona inser jag dock hur mycket Fincher lånat av den, men jag tror att det är mer av en hyllning än en ren stöld, hur som helst så är Fight Club en av mina absoluta favoriter och förtjänar verkligen sin plats på top 5.
94




3. Pulp Fiction
Tarantinos bästa film, tätt följd av Kill Bill. Det känns som nästan varje scen i filmen har blivit klassisk och den innehåller så många citat att det nästan blir löjligt. Samtliga karaktärer är minnesvärda, manuset är mästerligt och filmens okronologiska (från och med nu ett ord) uppbyggnad gör filmen desto mer intressant. Precis som Fight Club är det en film som kan ses många gånger, jag kommer aldrig bli trött på dialogen i denna film.
95




2. The Matrix
Jag såg den inte direkt när den kom, och första gången jag såg den på VHS (tror inte DVD var inne då) gick jag därifrån när Neo vaknade upp i den verkliga världen, mest för att jag inte förstod någonting av vad som hände. Ett par år senare och med lite mer intelligens och tålamod satte jag mig och såg filmen igen och blev i stort sett frälst. Tror till och med jag grät i slutet. Nu när man är ännu lite äldre så är väl Matrix inte riktigt lika fantastisk men jag håller den ändå väldigt högt bland mina favoritfilmer. Miljöerna, musiken, effekterna och till och med Keanu Reaves är riktigt bra och handlingen är fortfarande riktigt tankeväckande och intressant. Med dagens teknologi kanske detta är framtiden vi har framför oss.
96




1. Assassination of Jesse James
Det här var den filmen som öppnade mina ögon för filmvärlden, som verkligen gjorde film till mitt troligtvis största intresse och glädjeämne i livet. Jag gillade visserligen film även innan jag såg Jesse James men då tyckte jag långsamma filmer var tråkiga och jag kunde inte riktigt uppskatta fotot, och jag lärde mig att film kan vara intressant och fängslande utan att behöva ta till action och pang-pang ett stup i kvarten. Det var också här någonstans jag verkligen började uppskatta filmmusik och förstå vikten av bra skådespeleri. Många har sagt att filmen är för lång men första gången jag såg den satt jag som klistrad från första minut och jag tror att jag såg eftertexterna på en film för första gången någonsin.
97

1 kommentar:

  1. Jag känner dig ganska så bra eftersom jag gissade helt rätt på vilka 5 filmer du skulle ha med på listan, fastän i en annan ordning.
    Kul att mordet på Jesse James är den bästa du har sett med tanke på att när den gick på harlekinen och jag frågade om du ville se den med mig sa du att den verkade lång och tråkig. Tji fick du som gick miste om den på bio! :)

    SvaraRadera

Bloggintresserade