21.4.10

9 - Starcraft



Vissa trodde kanske att Starcraft skulle hamna högre upp på listan, men om jag ska vara helt ärlig så har jag inte spelat det mycket alls, och jag fick inte upp ögonen för det förrän drygt 2-3 månader sedan. Jag har alltid känt till Starcraft och vetat att det är ett av de största spelen någonsin, men jag fattade aldrig riktigt grejen förr i tiden. Det var för komplicerat, mörkt, svårt och snabbt för mig, och när det kom år 1998 så var jag bara 9-10 år och fattade inte ens hur man byggde byggnader, utan hade mest roligt åt enhetsporträtten.

Hur som helst så har jag aldrig riktigt fastnat i det, då det hamnat i skymundan för andra spel och som sagt så var det inte förrän ett par månader sedan jag satte mig in i det. Jag kunde inte ana hur stort Starcraft är i Sydkorea och hur bra det egentligen är. Än idag spelas alltså spelet i stor utsträckning i Sydkorea, och det är lika stort där som fotboll är här i Europa, och då ska vi komma ihåg att det kom för 12 år sedan. Det är en riktigt lång tid inom spelbranschen.

Anledningen till att det ligger så pass långt ner på listan är att jag inte spenderat så mycket tid med spelet, utan har helt enkelt insett och bekräftat att det är ett riktigt bra spel, det är allt. Detta beror främst på att dess uppföljare är på intåg och nu när betan är ute så känns Starcraft redan som ett avslutat kapitel.




Jag inkluderar även Starcraft 2 tillsammans med ettan här, även fast det bara är i beta-stadiet. Det är redan balanserat och känslan från ettan finns kvar, även fast en hel del välkomna tillägg och ändringar i spelupplägget introducerats. Starcraft och Starcraft 2 är nog spelvärldens bästa e-sportspel, dvs. de mest konkurrenskraftiga spelen, och förhoppningsvis kommer e-sporten växa även i Europa i och med att Starcraft 2 släpps, och spelet kan mycket väl bli det bästa spelet hittills. Inget annat spel skapar lika intensiva och krävande matcher, och på den allra högsta nivån är det utomjordiskt. Att se en Sydkoreansk spelare spela i första-person är en berikande upplevelse, och man hinner inte ens se vad som befinner sig på skärmen då de styr allting på en gång, multitasking på idiothög nivå helt enkelt.



Det som imponerar mest med Starcraft är hur väl Blizzard lyckats med balansen, även fast de tre raserna är så olika och har helt olika spelstilar. Eftersom det är Blizzard finns det även tonvis med bakgrundshistoria som ger spelet extra atmosfär och känsla, och man har lyckats skapa en historia och värld som känns verklig även fast den innehåller aliens och rymdskepp. Spelet blandar humor med blod och rymdig hårdrocksmusik, och den mänskliga fraktionen Terran är härligt stereotypa med redneck-marines och battlecruisers, stora rymdskepp styrda av fulla ryssar med brytning.
Troligtvis kommer Starcraft 2 hamna på top 3 men eftersom det inte kommit än så får jag nöja mig med att lista ettan på nionde plats.

Starcraft 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade