26.4.10

8 - Sanitarium



De flesta känner nog inte till det här spelet, och det var av en ren slump jag kom över det. Det var faktiskt min syster som köpte spelet på den där affären i Hageby där allt kostade 10 kr och det visade sig vara ett riktigt bra spel. Även om det var en himla massa år sedan jag spelade igenom det så kommer jag ändå ihåg det som en av de mest intressanta spelen jag spelat, och jag har till idag ännu inte spelat något spel med så mycket känsla och stämning.




Man spelar som Max Laughton som lider av amnesi (minnesförlust) efter en bilolycka. Han vaknar upp på ett mentalsjukhus med ansiktet täckt av bandage och efter att han lyckats rymma tar han nu upp jakten för att ta reda på vad som egentligen hände.
Jag själv kommer inte ihåg så mycket av handlingen, men längre in i spelet börjar man få surrealistiska visioner och det är här spelet börjar bli originellt och intressant. I dessa visioner besöker man alla möjliga platser i Max psyke, bland annat en stad full av missbildade barn, en utomjordisk civilisation och en cirkus på en öde ö.



Spelet är ett klassiskt peka-klicka spel och man lägger mest krut på själva historien och gåtorna för att ta sig vidare, snarare än action, vilket är ganska skönt. Spelets allra största styrka är dock dess originalitet, med alla dessa olika platser man får besöka, och stämningen i spelet är helt otrolig. Alla miljöer och själva handlingen, dialogen och den mystiska känslan.


Det var flera år sedan jag spelade det nu, säkert runt 10 år, men jag kommer än idag ihåg vissa bitar och att stämningen var det som gjorde spelet så fantastiskt bra. En del äventyrspel brukar ha med pussel som nästan är omöjligt svåra, men här håller man det på en jämn nivå och om man tänker till så går det alltid komma vidare utan att läsa på internet.


Jag har precis fått tag på spelet igen och ska köra igenom det, och det ska bli mycket spännande att se om det fortfarande är lika bra som det var då, eller om man glorifierat minnet av spelet med tiden.

1 kommentar:

Bloggintresserade