3.4.10

Spelnostalgi

Hade tänkt blicka tillbaka och kolla igenom min "gamer-karriär" och se hur det hela började, och om ni inte vill läsa, THEN TO HELL WITH YOU.
Jag hade inte tänkt prata så jättemycket om själva spelen utan mer om mina tankar om dem och hur jag först började spela. Det är heller inte i någon inbördes ordning, och inte alla spel jag spelade, utan bara ett par spel som frambringar många härliga minnen. Jag kommer även skicka med youtube-länkar så ni ser vilka spel det var.

Det hela började för en himla massa år sedan med de gamla dos-spelen som fanns på disketter, åh herregud, disketter, tänk ner de fanns. Jag tror dock det allra första spelet jag spelade på riktigt var Stunts.

Stunts
Ja, vem har inte någon gång spelat detta underbara gamla bilspel. Jag kommer ihåg de otaliga timmar man spenderade till att bygga sin egna bana, vare sig det var en lång raksträcka som slutade med stenblock, 10 loopar i rad, eller hopp över 4 höghus så fanns det inga gränser över valmöjligheterna. Eller, jo det fanns det, men det var kul i alla fall.
Något man även ofta underhöll sig med var att i maxfart hoppa ut mitt i en loop, för att sedan flyga med bilen i flera sekunder utan att veta vare sig upp- eller ner för att sedan landa, och se de karaktäristiska sprickorna över vindrutan. Ja, de där jävla sprickorna. Fyfan vad frustrerande det kunde vara när man ibland efter ett helt perfekt lopp råka plöja rakt in i målstolpen och krascha.
När man kollar på en video från spelet idag så känns det helt ofattbart att man kunde tycka det här spelet var så ofantligt roligt, men å andra sidan hade man inte mycket annat i spelväg att ägna sig åt. Bara ljuden får mig idag att riktigt mysa och bli helt varm inombords.



Commander Keen
Vid denna tid fick jag även låna ett par disketter från grannen mittöver, innehållandes det gamla plattform-spelet Commander Keen 1-4. Jag kom först inte ihåg så mycket från spelet, men när jag såg videon nedan så kom allt tillbaka. Musiken, ljuden, hoppstyltan man hoppade runt på, maskarna och de där röda cola-flaskorna. Jag vet att jag jämt fastnade då mitt intellekt inte hade utvecklats så pass mycket på den tiden för att tänka logiskt och ta sig vidare. Det var lättare att fuska och flyta igenom väggen istället.
Haha, efter att jag såg hela videon såg jag även att man tog med det Pong som följde med. Jag brukade tänka att jag var världsmästare på det där och jag var Sveriges hopp i finalen. Jag satt och kommenterade i huvudet om hur viktig nästa boll var och hur folket följde mig i tv-sofforna. Vilken fantasi man hade...



Settlers 2
Det här var nog det första strategi-spelet jag spelade och jag kommer ihåg att det fanns på min systers dator, vilket innebar att jag hade begränsad tid till att spela, då jag bara kunde springa in och spela det när hon inte var hemma eller när hon gjorde annat och inte befann sig i rummet. Jag kommer ihåg att man vissa dagar sprang hem efter skolan och tokspelade tills hon kom hem. Då fick man stänga av blixtsnabbt för att kuta in i sitt rum utan att lämna några spår efter sig.
Det jag främst kommer ihåg från det här spelet var frustrationen när man till slut stötte på fienden och de tog död på ens soldater och raserade den vaktbyggnad man hade, vilket sköt tillbaka landsgränsen, vilket i sig resulterade i att alla byggnader som inte längre fanns i mitt område brann upp. Man kunde bli tokig på det där. Det roligaste var bara att bygga och tillfredsställelsen över att se allting flyta på i sin stad var mysig. Man sådde och utvann vatten för att baka bröd som skickades till gruvorna där man bröt guld som smältes till guldpengar lika stora som invånarna, som i sin tur fraktades vidare till vakttorn och slott där dina soldater uppgraderades. Det var underbart.



Fifa: Road to the World Cup 98
Jag vet att jag spelade Fifa 97 och NHL 98 och andra spel samtidigt som det här spelet, men det är World Cup 98 som ger mig mest minnen. På den tiden var det skithäftigt och jag kommer än idag ihåg den där känslan som man fick av meny-musiken.
Tyvärr så har youtube tagit bort musiken men här är både intro-videon och musiken. Sätt på båda samtidigt så får ni något liknande resultat.
På den tiden var grafiken helt fantastisk och jag tänker att man måste ha haft en himla fantasi för på den tiden kändes spelet så verkligt.





Championship Manager 01/02
Ett par år senare kommer jag ihåg att man inte längre spelade Fifa lika mycket, utan nu var det Manager som gällde. Det var under den tiden jag gick i 6:an och 7:an, och jag minns att jag och Henrik Jonsson åkte hem på rasterna (till och med de rasterna som bara var 20 minuter) för att kunna spela, om än bara en match.
Jag spelade med Roma och kommer ihåg att jag fick ett riktigt bra lag som vann ligan flera år i rad, och det är nog det spel som frambringat mest känslor någonsin. Jag kommer ihåg att jag ibland bankade i skrivbordet av förtvivlan när man släppte in ett mål, och ibland satt och vevade med armarna i luften av lycka när det gick bra, åtminstone fram tills man kom på sig själv och insåg att om någon såg en skulle man idiotförklaras för all framtid.

För de flesta ser det säkert omåttligt tråkigt ut, då matcherna endast redovisas genom text, men när den där texten blinkar till i ditt lags färger och man gör mål så var känslan obeskrivlig. Man blev lika glad varje gång, och sen fanns det ju dessutom hur mycket statistik som helst att gräva ner sig i, och jag älskade statistik när jag var liten. Jag brukade hitta på egna matcher och resultat, och gjorde tabeller och slutspel och skytteligor, allting påhittat. Säkert minst 100 sidor i olika böcker. Det är helt ofattbart för mig idag hur jag orkade och hur i helvete jag kunde tycka det var roligt. Nu börjar jag sväva bort från ämnet så tillbaka till verkligheten nu.



Age of Empires 1 och 2
Även om jag inte spelade Age of Empires-spelen i så jättestor utsträckning så kommer jag ändå ihåg de starkt, och det händer att jag även tar en match mot min syster än idag. Mitt första möte med den här fantastiska spel-serien var i en garderob hos en kille på gatan, och jag minns att jag förundrades över hur "slavarna", som det på den tiden hette, tog död på en elefant och bar bort köttbitarna. Det är mitt enda minne just den gången men det lämnade ett så starkt intryck att jag kommer ihåg allting än idag.
Det spel jag spelade mest var dock Age of Empires 2, även om jag inte kommer ihåg var, hur och när jag gjorde det. Eftersom jag spelat det även idag så har jag nog suddat ut mina gamla minnen från det spelet.





Nu väntar sängen, men tänkte först passa på att tipsa om:

http://mweeuk.blogspot.com/
http://culinho.blogspot.com/
http://spelprojektet.blogspot.com/

Tre utmärkta bloggar. Se till att inte missa 160 one-liners med Arnold, då det mycket väl kan vara en av de bästa videorna som existerar.



Med det säger jag, ENOUGH TALK! GET TO DA CHOPPA!

4 kommentarer:

  1. Vänta nu Stunts är fortfarande kul, har du testat det på sistone? Har helt klart sin känsla :)

    SvaraRadera
  2. räknas inte counter-strike? Haha

    SvaraRadera
  3. Kommer ihåg "He beats the keeper" man flög upp med armarna i extas, för att kastas ner i bottenlös besvikelse när nästa kommentar är "but it goes wide".

    SvaraRadera
  4. Markus. Counter-Strike är värd en helt egen recension :>

    SvaraRadera

Bloggintresserade