25.2.10

Lost S6E05






S6E05
Lost, ja. Den enda serien jag orkat följa helt genom fler än tre säsonger, och den enda serien som fortfarande håller en i alla fall någorlunda bra kvalité. Prison Break och Heroes har ju tappat i stort sett allt som var intressant och bra med den första säsongen, men Lost har ändå kvar mystiken och nu när man sett det i flera år måste man ju se vad som händer.
Jag tänker skriva lite om mina tankar om avsnitten, men jag kommer inte närmare gå in på handlingen då jag själv inte ens har koll på vad som händer. Det är rök-monster hit och tidsresande dit, så om ni är nyfikna så tycker jag ni ska kolla in serien istället.

Såhär fem avsnitt in på den sista säsongen känns det som man fortfarande bara har fått svar på ett par få frågetecken, samtidigt som det uppstått dubbelt så många, och det ska bli väldigt intressant att se hur de nästkommande avsnitten utvecklar sig. Snart måste vi ändå få svar på de största frågorna, annars krävs det nog ett 3-timmarsavsnitt framåt slutet där någon sitter och svarar på alla frågor likt en intervju.

För er som följer Lost så vet ni säkert om att det finns två paralella verkligheter, där ett par personer existerar även hemma i sina vanliga liv. Denna verklighet kan spegla vad som hade kunnat hända om inte flygplanet kraschat på ön. Troligtvis kommer dessa verkligheter slås samman vid någon punkt. De är ju delvis kopplade till varann då bland annat Jacks pappas kista har försvunnit, och för er som kommer ihåg så fanns kistan på ön, där den tydligen är fortfarande.
Kanske får man förhoppningsvis snart även lite svar på en del frågor man ställt sig genom säsongerna, men jag tror en omtitt från avsnitt 1 är välbehövande. Bland annat kommer jag starkt ihåg ett avsnitt där Hurley (har ni inte sett serien behöver ni ändå inte veta vem det är. Han är tjock, det räcker. En bild på honom finns längst ner) sitter på ett mentalsjukhus och Juliet var sköterska. Kanske var detta den paralella verkligheten där Hurley inte varit med om flygkraschen?

Anyway, det senaste avsnittet var relativt intetsägande, och man fokuserade på Jack som faktiskt är ganska ointressant. Han har en son i paralell-verkligheten, och troligtvis kommer det bli något riktigt gasp-ögonblick då det visar sig att mamman är någon annan från ön.


Kate is the mother of Jack's son? - Dear GOD!



Annars var det också mycket vandrande i djungeln det här avsnittet, och jag känner mig inte det minsta klokare. Den mest intressanta karaktären är ju Locke och avsnittet utan honom känns faktiskt inte som riktiga avsnitt, utan mest som något mellanhang tills man får se honom igen.
Finns inte så mycket att skriva om avsnittet då man som sagt flera gånger inte har fått några direkta svar. Kul att Hurley refererar till Star Wars flera gånger under serien, och att hans mun är mikroskopiskt i förhållande till hans ansikte, vilket inte syns så jättebra på bilden men.

4 kommentarer:

  1. tur att du höll dig undan spoilers!!

    SvaraRadera
  2. Jo, jag får försöka undvika spoilers när jag snackar Lost. Hur långt har du sett?

    SvaraRadera
  3. Jag har inte sett ett enda avsnitt. ;)

    SvaraRadera
  4. jag har sett 3avsnitt, har inte internet på rätt dator nu för att få ner fler!

    SvaraRadera

Bloggintresserade