24.5.10

2 - World of Warcraft



Det mest omtalade spelet de senaste åren är helt klart World of Warcraft, och jag tror nästan alla har en viss åsikt om spelet. De flesta verkar dock ha bestämt sig för att klanka ner på spelet så ofta de kan, även fast de aldrig ens spelat spelet i fråga. Jag ska inte sitta och försvara spelet i ett helt inlägg, men jag tycker det är tråkigt att ordet "wow-nörd" har blivit en gemensam "titel" på de som spelar.

Jag har de senaste åren spelat en hel del olika MMORPG:s (Massively multiplayer online role-playing game, dvs. onlinespel) och några av dem har varit riktigt bra, men det slutar alltid med att jag återkommer till World of Warcraft. Jag har dock kommit underfund med att det inte bara är själva spelet som lockar, utan communityn. Man har knytit såna band med de personer man spelat med i flera år och det är de vänner man har inne i spelet som får en tillbaka varje gång. Man kan likna spelet med Facebook eller MSN och istället för att enbart chatta så passar man på att döda drakar och troll samtidigt.



Jag började spelet någon gång efter att det släpptes 2004, och har väl spelat från och till sedan dess, med ett par halvårslånga pauser, men det har absolut blivit en hel del timmar framför detta spel. Jag ångrar inte att jag började spela, för det har verkligen varit roligt. Nu på senare tid har spelet dock tappat lite av sin charm.
De allra bästa stunderna hade jag de första 2 åren, även fast det var då jag nog spelade lite väl mycket. På den tiden var man 40 personer som spelade tillsammans, och eftersom jag var med i en av de bättre guilderna i Europa så var bossarna man mötte riktigt svåra, då det inte alltid fanns någon exakt taktik att använda, och man fick då pröva sig fram och utforska vad som gick och inte. De allra svåraste bossarna kunde kräva alla 40 personers fulla koncentration och samarbete i upp till 20 minuter, och det var här spelet blev som allra roligast.
Det var även en viss speciell känsla när man väl fick död på bossen man hållt på med i kanske 30 försök, och man till slut fick till det där försöket då alla spelade perfekt.



Som sagt så har spelet tappat lite på senare tid, och det beror främst på att man frångått upplägget med att man måste spela "hardcore" för att komma långt i spelet, och nu kan vem som helst plocka upp samma items som de allra mest inbitna spelare, även om det tar lite längre tid. Det är visserligen en positiv sak, men detta innebär att allt nu för tiden handlar om gear och att göra allt så fort som möjligt, och många är rent ut sagt riktigt jävla otrevliga i sin jakt på s.k epics. Det är sällan nu för tiden man hittar en grupp som vill spela för att ha kul, utan de flesta vill bara kötta igenom en instance på så kort tid som möjligt, och om något går fel så är de inte söliga med att klanka ner på andra eller kalla varandra för både det ena och det andra, för att sedan lämna gruppen och förstöra och slösa de andras tid.



Spelet ser inte så mycket ut för världen, och jag kan förstå att folk nedvärderar spelet vid första anblick, speciellt med det ryktet spelet har. Men de bästa stunderna i spelet är oslagbara.
Precis som jag nämnde tidigare så känns inte spelet endast som ett spel, utan även en community och jag har träffat alla möjliga personer inne i spelet. Ett urval är en 38-årig tandläkare från öststat-länderna, en australiensisk surfare i 35-årsåldern, en trebarnsmamma eller en brittisk hårdrockare som helt oväntat brukade skrika Arnold-citat i Ventrilo (GET TO DA CHOPPA!). Så de som påstår att det är 16-åriga finniga datanördar som spelat spelet är helt ute och cyklar, då de är en minoritet, åtminstone i de mer seriösare guildsen.



Nu för tiden spelar jag inte mycket alls, utan loggar mest in ungefär som jag gör på MSN eller Facebook och kollar vilka som är inne, kanske pratar lite med någon och gör en instance en halvtimme. Den sociala biten av spelet och att det är så simpelt och lättillgängligt gör att jag har hållt mig kvar. Med det sagt så håller jag med om att det absolut har sina svaga bitar och det är långt ifrån ett perfekt spel, men det är mer än bara ett spel, och de som aldrig riktigt satt sig in i spelet kommer nog aldrig riktigt förstå det.

1 kommentar:

  1. Bra synvinkel på ett väldigt genomarbetat spel. Jag gick aldrig in särskilt djupt i WoW, men visstfan är det kul.

    SvaraRadera

Bloggintresserade