28.5.10

1 - Half Life




Ja, även om det inte är det spel jag spelat mest så är det ändå den häftigaste spelupplevelsen jag haft. På den tiden när man var yngre så var det mest Counter-Strike som gällde och Half Life var det grundspel som modden Counter-Strike byggde på, det var i stort sett allt man visste. Jag orkade knappt ta mig förbi det långa introt de första gångerna jag spelade. Ett par år senare när jag bekantat mig lite mer med FPS-genren så tänkte jag att eftersom det är så omtalat så får jag väl sätta mig ner och köra igenom det.

Jag har ännu inte spelat ett FPS-spel med samma känsla som Half Life. När man kommit förbi det redan nämnda introt, där man med tåg/tunnelbana tar sig genom Black Mesa-faciliteten har man om man var uppmärksam redan upptäckt en av spelets häftigaste detaljer. Jag pratar inte om roboten som transporterar lådor, utan om G-Man. Jag nämnde honom i Half Life 2-posten men jag måste nämna honom igen. Han dyker alltså upp på flera ställen i spelet, och ibland spelar han även en roll i själva spelandet då han t.ex trycker ner en hiss åt dig. Man bekantar sig även snart med din bästa vän, kofoten (jo, man använder den i stort sett bara fram tills man får pistolen, och därefter endast för att slå sönder lådor och döda headcrabs, men den är episk ändå).
Spelet kryllar för övrigt av s.k skriptade sekvenser, dvs. förprogrammerade händelser såsom att en hiss ramlar ner, en 90-årig forskare har en "fight to the death" med en headcrap eller liknande.



Det jag minns bäst från spelet är dess första riktiga boss, som är en trehövdad alien av något slag. Det intressanta med denna är, förutom att inget vapen man äger biter på den, att den är blind och förlitar sig på hörseln. Därför måste man alltså smyga förbi, om man inte vill bli ihjälhackad. Det låter inte så svårt, men när man TVINGAS slå sönder brädor eller lådor som står i din väg så blir detta spelmoment riktigt spännande, och första gången jag spelade (då var man inte van vid sånt här) så vågade jag knappt fortsätta och fick panik vilket slutade i att jag började springa och blev dödad direkt.
Jag måste passa på att nämna den twist som inträffar en bit in i spelet. Man känner först en lättnad över att militären äntligen anländer till Black Mesa, för att sedan få reda på vad deras egentliga syfte där egentligen är.

Idag är ju grafiken utdaterad och spelet inte riktigt lika imponerande som när det kom 1998. På den tiden måste det varit något av det häftigaste man spelat. Det som mest gör att spelet toppar min lista är att man till och med innan man ens spelade det hade en stor respekt för spelet och det har alltid funnits där som "Pappan" till alla dagens actionspel. Åtminstone i mina ögon. Även det faktum att spelet fortfarande är relativt unikt och ett av de mest underhållande "skjutaspel" som gjorts bidrar även det.



Nu ska jag tillägga att min lista inte var alltför genomarbetad, och jag borde lagt ner lite mer tanke och överläggande egentligen. Jag glömde bland annat bort spel såsom Age of Empires 2, som helt klart platsar på listan, kanske till och med på top5. Egentligen skulle nog inte Half Life hamnat på första plats, och i framtiden lär det hamna lite lägre ner, men om någon frågar vilket spel dom någon gång bör spela skulle jag säga Half Life utan tvekan. Det känns på något sätt som att det spelet är värt att hamna etta även om jag gillar andra spel mer.

Sanitarium skulle, efter en omspelning nyligen inte platsa på listan, men jag ville ha en liten utstickare. Från början hade jag också satt Batman: Arkham Asylum som 8:a istället för Assassins Creed 2 men bytte alltså sedan ut spelen. Så ja, listan reflekterar inte exakt vilken ordning jag egentligen tycker. Jag ska nog göra en ny lista framöver, bland annat också eftersom det kommer en hel del bra spel snart.
Anledningen till att inga FIFA-spel står med är att de egentligen borde vara mycket bättre. Med tanke på hur lite spelen förändras från år till år så tycker man att de borde ha kunnat skapa ett verkligare och bättre FIFA-spel, även om FIFA 10 är riktigt bra.
Dragon Age: Origins var bra, men jag fastnade aldrig tillräckligt för att det skulle platsa, men det är möjligt att det gör det när jag väl sätter mig in i det igen.
Det finns säkert många fler spel jag skulle kunna överväga men det får som sagt bli i en framtida lista som är lite mer genomtänkt.

Nu ska jag skriva om lite annat igen!

2 kommentarer:

  1. Jaså spelet är en "han"... Varför inte "moderspelet" till alla andra actionspel!? Va? Va? ;)

    SvaraRadera
  2. Modern är ju själva kretskortet spelet är på liksom

    SvaraRadera

Bloggintresserade