11.11.10

Call of Duty: Black Ops



Jag har nu lyckats ta mig igenom single-player-kampanjen på det nya och hypade Black Ops, och jag är väl medveten om att spelets styrka och fokus ligger i multiplayern men tänker ändå ge ett omdöme om spelets kampanj. Jag personligen tycker spelet påminner väldigt mycket om Modern Warfare 1 och 2 även fast det är olika utvecklare, och jag kan tänka mig att Treyarch (utvecklarna till Black Ops) har sneglat på sina "systerspel" inför det här spelet, då deras tidigare World at War inte riktigt levde upp till förväntningarna såvitt jag förstått. Så om du spelat något Modern Warfare-spel tidigare så vet du ungefär vad som väntar. Detta spel kryllar av klischéer, superöverdrivna skriptade sekvenser och amerikansk actionfilmshandling med onda ryssar.

Sammanlagt tog det mig lite drygt 5 timmar att klara igenom spelet, vilket låter, och är för den delen, väldigt lite. Sen ska vi komma ihåg att spelet verkligen köttar fram och man står sällan still en halvsekund, förutom under de många cut-scenes som finns i spelet. Jag tänker inte gå närmare in på handlingen men den är komplett med nazister, onda ryssar och patriotiska amerikaner, ungefär som väntat alltså. Slutet är dock ganska trevligt med en nice twist.

Uppdragen utspelas främst i olika flashbacks från huvudpersonen Alex Masons minnen, och man får uppleva både Vietnam, kriget på Kuba, andra världskriget och delar av kalla kriget under spelets gång. Man får åka båt och flyga helikopter i Vietnam, fly från ett fångläger på motorcykel jagad av en armé ryssar och hoppa runt på tak i Hong Kong med två uzi's i händerna vilket för tankarna till Matrix.
En del av dessa uppdrag är riktigt intressanta och underhållande, och är fulla av snygga cut-scenes och skriptade sekvenser, medan andra uppdrag mest påminner om en gigantisk skjutfest galore där man likt Rambo.. nej snarare Terminator, matar ner horder av vietnameser vilket blir ointressant och mest jobbigt efter ett litet tag. De uppdrag som tvingar dig att smyga eller göra något som sticker ut är de uppdrag som gör kampanjen minnesvärd.



Grafiken har inte förändrats så jättemycket från Modern Warfare 2 i mitt tycke, men jag tycker att man målar upp ganska fina landskap och bakgrunder i detta spel vilket bidrar till stämningen och ibland stannar man upp mitt i skjutandet för att titta på solnedgången. Ljudet och känslan är också riktigt bra, även om spelet tenderar att bli lite på gränsen till löjligt överdrivet ibland. Det är inget som stör, utan det är snarare ganska underhållande att titta på när Mason gör ett monsterhopp från en lastbil till ett tåg i full fart och får tag i en stege. Fysiskt omöjligt i verkligheten ja, men i denna härliga datorvärld är allt möjligt.

Spelet har dessutom blivit betydligt mer blodigare och "köttigt". Man kan nu med ett starkt vapen (ex. shotgun) skjuta av kroppsdelar på fienden, och vissa cutscenes innehåller scener där man smygandes skär halsen av fiender. Spelet i huvudsak känns ganska brutalt och hektiskt och visar krigets värsta sidor. Många ifrågasätter nog underhållningsvärdet i att spela spel som handlar om krig och går ut på att skjuta andra, men det är en diskussion jag inte tänker gå in på närmare här.



Sammanfattningsvis är Black Ops ett spel som ger ett par timmars filmisk överdriven krigs-underhållning i ett rasande tempo. Men betyget reflekterar inte spelets sammanlagda betyg då den riktiga fokusen ligger i multi-player-delen som dock i dagsläget tyvärr är ganska laggig och buggig. Återkommer om det vid ett senare tillfälle när jag provat på den på riktigt.



Macho-trailer till spelet

71

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade