28.11.10

Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1



Detta var nog den Harry Potter-film som varit mest hypad, och jag hade ganska höga förväntningar som filmen inte riktigt infriade (hoppas att det är så man skriver, mitt huvud pulserar vilket det har gjort det senaste dygnet av någon jävla anledning).
Hur som helst, filmen är inte alls dålig, och det är många scener som är riktigt riktigt bra, bland annat en fantastisk animering som berättar historien om de tre dödsrelikerna.
Det känns dock fortfarande som att man hoppar mellan utdragna scener som mest känns som utfyllnad och stressiga scener som tar slut alldeles för snabbt. Många viktiga händelser väljer man att ändra på eller ta bort helt, och filmen lyckades inte riktigt förmedla den där känslan av hopplöshet som man ständigt fick läsa om i böckerna. Jag ska dock inte gnälla för mycket, då jag kan tänka mig att det är riktigt svårt att göra en film baserad på denna bok, och jag förstår verkligen varför man delar in den i två delar.



Det jag blev mest besviken på i filmen var att den inte riktigt var så mörk som jag hoppats, och som jag tidigare nämnde kände man inte den där desperationen och hopplösheten hos de tre huvudrollsinnehavarna. Jag hade även hoppats få se lite fler scener med Voldemort. Istället fick man ett par ganska jobbiga flashbacksliknande klipp med blixtrande ljus som gav mig huvudvärk (ja det var nog kombinationen med att sitta längst fram men de kändes ändå lite dåliga).
Innan jag går in på de bra aspekterna av filmen måste jag även säga att jag inte alls kände något för de karaktärer som dog i filmen. Jag ska inte spoila någonting men två karaktärer dör tidigt i filmen, men båda dessa dödsfall känns lite i skymundan och man bryr sig inte så mycket.
I slutet av filmen dör även en karaktär som man i filmerna mest fått känna som en ganska jobbig bifigur. I boken görs detta betydligt bättre men som jag sa tidigare så förstår jag att det är svårt att göra detta på film då man inte kan ha med allt som står i böckerna.



Nåja, jag gillar fotot, mestadels. En del scener är lite röriga, men det kan också ha haft med att vi satt längst fram. En del humor finns kvar, vilket jag tycker är bra, det är inte alltid jättekul men det känns som det är gjort på en lagom nivå och det hör lite till Harry Potter. Filmens bästa del är då Hermione berättar historien om de tre dödsrelikerna, och både övergången och själva animeringen är som jag tidigare sa riktigt snygg. Miljöerna är dessutom fina och jag skulle utan tvekan vilja bo i något av husen i filmen.



Jag tror att jag fick ut mer av filmen än min syster, som jag såg den med, eftersom jag även läst böckerna, så jag kunde fylla ut alla scener med det jag visste hände emellan som man inte har tid att visa i filmen. Det är lite konstigt, för jag gillar verkligen filmen och jag vill gärna se den igen ganska snart, men jag kan inte riktigt säga att det var en jättebra film, för det var det inte. Jag tror det handlar om att jag gillar filmerna mer än vad dom är bra, om det makes any sense.
Just nu känner jag inte att det var den bästa filmen så den får inte mer än en trea, men jag kan tänka mig att höja samtliga filmer vid eventuell omtitt när hela filmserien är klar, då de alla ändå har en viss stämning som jag gillar.


Vet inte om jag fått med allt jag ville men just nu ser jag knappt texten och huvudet dunkar så nu avrundar jag här så får ni väl fråga om det är något oklart.

78

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade