8.3.10

Oscar-galan och Where the Wild Things Are


Snart dags för Oscars-galan och jag har nu fått upp ögonen för vilken skit-gala det egentligen är (okej, jag tog i lite väl mycket). Troligtvis kommer Avatar att vinna en hel drös med priser, säkerligen bland annat Bästa Film och Bästa Regi. Avatars regi var som bäst mediokert och manus var ju i stort sett i klass med... ja, valfri disney ungefär. Såg även att Inglourious Basterds var nominerad till Bästa Film och Bästa Regi. Faktum är att båda dessa filmer tillsammans med t.ex The Hurt Locker återkom i en mängd andra kategorier, så i stort sett är det 10 amerikanska filmer som fått bra kritik i media som nomineras till allt.

Sen kommer ju visserligen Bästa Utländska Film osv men främst verkar det vara den amerikanska skiten som vinner. Misstolka inte nu, Inglorious Basterds var säkerligen en av de bästa filmer förra året, och även Avatar visade sig vara helt okej, så jag sågar inte filmerna i sig, mer att galan är ganska överskattad, och absolut inte ett riktmärke för hur bra en film är.

En Oscar som för mig är självklar är Cristoph Waltz i Inglorious Basterds. Hans roll som Hans Landa var både episk och mäktig, och helt klart en av de bättre prestationerna sedan Casey Affleck i Assassination of Jesse James. Sen att karln talar i stort sett alla europas språk är ju också riktigt imponerande.



Nog talat om Oscar-galan nu. Jag tänkte ju passa på att tipsa om en riktigt bra film också, nämligen Where the Wild Things Are. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det var som var så bra med den, men jag tycker att ni helt klart ska se den. Förutom att den är väldigt speciell så tycker jag att man lever sig in i karaktärerna på ett sätt man aldrig gjort förut. Jag kände igen mig i de flesta "vildingarna" och även Max, filmens huvudperson.
Min syster sade något efter filmen som fick mig att vilja se om den helt, nämligen något i stil med att alla "vildingar" kanske var en sida av Max, eller rent ut sagt de flesta av oss, för man känner som sagt igen sig i personligheterna i filmen.



När vi ändå är inne på karaktärerna så måste jag passa på att säga att pojken som spelar Max är förvånansvärt bra. Jag är alltid skeptisk till filmer som har barnskådespelare då man oftast vill gräva ner sig när man ser deras skådespel, men Max Records som han så passande heter, är faktiskt riktigt bra. Jag kom inte på mig själv med att störa mig på honom en enda gång, snarare tvärtom.



Sen är ju filmen riktigt snygg och den är både rolig, underhållande, sorglig, spännande och lite läskig. Faktiskt så tycker jag filmen har en ganska otäck stämning genom hela filmen, till och med under dom mer lätta partierna.
Musiken är också väldigt bra.
Kolla in filmen, helt klart! Den fick för övrigt en femma på filmtipset.

2 kommentarer:

  1. avatar vann iaf inte så mycket? braa vaa?

    SvaraRadera
  2. Nej tror inte det, typ 3 tror jag. Men Sandra Bullock vann en oscar, nog för att jag har tappat hoppet för mänskligheten för andra gången idag.

    SvaraRadera

Bloggintresserade