5.7.10

2 - The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford


av: Nick Cave & Warren Ellis

Ett av de bästa soundtracks som skrivits, och det är i stort sett lika bra som det soundtrack som tog förstaplatsen, men eftersom den här filmen är så pass fantastisk även om soundtracket inte vore så här bra, så hamnar "Jesse James" tvåa, på grund av att soundtracket till filmen på plats 1 är betydligt viktigare.
Musiken passar perfekt till filmen och bidrog till stämningen. Det är en ganska tung och långsam film och det är även soundtracket.
Det är väl främst Song for Jesse och Song for Bob som är soundtrackets två "ledmotiv", men jag rekommenderar alla att lyssna igenom hela, då det är en upplevelse i sig.

http://open.spotify.com/album/2yjNKK5Cn2edBNsOfevPX2


Update: Efter att jag är klar med denna lista (troligtvis imorgon) så kommer jag att skriva en dubbelrecension på boken Metro 2033 samt spelet Metro 2033. Det kommer att bli som en samtidig recension, då jag kommer att jämföra spelet med boken. Jag har även tänkt göra inlägg som tar upp oförglömliga scener, och detta kommer inte vara en lista utan jag kommer uppdatera med dessa inlägg lite då och då, och numrera de från 1 och framåt. Detta sätt kommer jag nog fortsätta med i framtiden då jag är för dålig på att göra listor, och det känns lite roligare då man inte är så knuten till just ett ämne då. Vi får se hur det blir.

Update 2: Jag kommer framöver även göra en stor post om det brädspel jag och Rebecka spelat det senaste halvåret, nämligen Arkham Horror. Jag väntar även på den "spelberättelse" hon hade tänkt skriva, men jag börjar oroa mig för att den aldrig kommer se dagens ljus, och det slutar kanske med att jag får ta över.
Detta skulle "presenteras" som ett typ av gästinlägg.

3 kommentarer:

  1. Ska bli intressant att se vad du hittar på framöver. :)

    SvaraRadera
  2. Vafan, pressa mig inte. De där anteckningarna som ska bli min "spelberättelse" har legat över mitt tangentbord i flera veckor, de har blivit vågiga och fulla av te- och kaffefläckar. Men det är på gång... kanske :)

    SvaraRadera
  3. Haha. Du kan väl i alla fall skriva lite medan Mitt i Naturen-klippen laddar. Snart är nog anteckningarna omöjliga att läsa på grund av kaksmulor och kaffefläckar.

    Ta med dig anteckningarna och skriv på jobbet, annars sätter jag en deadline!

    SvaraRadera

Bloggintresserade