9.7.10

Oförglömliga Scener #1

Från: Matrix

Jag vet att den här scenen är lite ostig men första gången man såg filmen och Neo stannade kulorna hade man nästan gåshud upp i ansiktet. Jag lider av att inte ha sett den här filmen på bio, då det säkerligen vore en upplevelse som skulle levt med hela livet. Av alla de cheesiga episka gåshuds-scener i alla filmer så är det här den bästa. Musiken som byggs upp i ett crescendo, one-liners (he is the one!) och slow-motionscener. Det här är underbart.

Troligtvis skulle jag inte bli lika såld på filmen om jag skulle se den för första gången idag, men just att man såg den på den tiden då man var svag för den här typen av film gör att den för alltid kommer vara en av mina favoritfilmer, och inte ens Rebecka (inbiten Bergman-fantast-syster som ogillar amerikansk film) kan neka till att den här scenen fortfarande är ganska häftig ;).

3 kommentarer:

  1. Personligen tycker jag att sekunderna precis efter att Neo stoppat kulorna är ännu coolare:

    Agent Smith kastar sig mot Neo i vrede och gör sitt allra yttersta, och Neo fullständigt äger honom genom att parera hans attacker med ena armen bakom ryggen.

    Win. :)

    SvaraRadera
  2. Jag såg den för ett tag sen. I äldre dagar tycker man mest att rockarna verka otympliga att slåss i och att Trinity fortfarande slåss som en tönt höa höa.

    Den var hur som helst episk när man var yngre och det tackar vi den för.

    SvaraRadera
  3. Hela filmen gör sig bra mycket bättre på bio, alternativt en bra hemmabioanläggning (tips). Jag lyckades se den två gånger på bio och tänkte "Det här ska jag reta alex för om tolv år" när jag klev in i salongen för andra gången. Att den film jag egentligen skulle se var utsåld och att vi hade åkt 7 mil för att gå på bio hade inget med saken att göra.

    SvaraRadera

Bloggintresserade