4.7.10

3 - Requiem for a Dream


Av: Clint Mansell

Detta soundtrack består i princip av en enda låt, Lux Aeterna, som spelas i en hel del olika versioner under filmens gång, och trots det så är det ett av de bästa soundtracks någonsin. Filmens theme-song har sedan filmens release blivit en av de mest överanvändna låtar i trailers (The Two Towers någon?), filmer och olika youtube-klipp, och det är ingen slump.
Filmen Requiem for a Dream är i mina ögon riktigt underskattad och en av väldigt få filmer som fått mig att må fysiskt illa, dvs. jag blev illamående på riktigt och var tvungen att sätta filmen på paus för att återhämta mig lite. Man kan inte med friskt sinne ens överväga droger efter att ha sett den här filmen och jag önskar att alla såg den.

Här är en av versionerna, som även är den kortaste och vanligaste:
http://www.youtube.com/watch?v=SmijKjosplM
Och här är den i trailern för The Two Towers (1.40 in i klippet):
http://www.youtube.com/watch?v=yBNSOdEjtZs&feature=related

2 kommentarer:

  1. Jag tänkte häromdagen att det var tråkigt att jag inte får så mycket kommentarer längre, sen tänkte jag men hallå...

    så här får du den, den här filmen alltså...den har en riktig obehaglig påverkan ;)

    SvaraRadera
  2. Jag vågar inte se Requiem igen sen jag såg den senast. Too... much ... pain!

    SvaraRadera

Bloggintresserade