27.7.10

Oförglömliga Scener #7

Från: Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford

En av de bästa scenerna från filmen, och den scen som filmen egentligen bygger upp till. Ni som inte sett filmen kanske inte förstår scenen och bör därför kanske inte se klippet. Även om det egentligen inte innehåller några spoilers (titeln på filmen har väl redan avslöjat det mesta) så är det ändå en viktig del av filmen.
Det var här filmen verkligen tippade över till en femma för mig, då jag insåg hur välgjord och välspelad filmen var. Man lyckas skapa en sån där känsla som man nästan kan ta på, och när jag såg filmen första gången var det en fantastisk upplevelse. Jag gillar som sagt stämningen och de små detaljerna, som när Pitt rör om i kaffekoppen eller Affleck darrar på sista ordet i meningen "apparently they kept it a secret". Man kan nästan känna nervositeten och rädslan den karaktären känner vid det tillfället, och blickarna säger allt. Avsaknaden av musik gör den följande scenen ännu mer stark och när musiken väl kommer in gör den det perfekt.
Scenen då Jesse inser att det är sista gången han får se sin dotter och väljer att låta sig bli dödad är också riktigt bra.

Ni har väl fattat att jag gillar både filmen och scenen vid det här laget, så om ni har sett filmen, kolla gärna på klippet igen. Om ni inte sett filmen än, se den, helst innan ni ser klippet. Det blir bättre då och ni spoilar inte en fantastisk scen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade