16.7.10

Oförglömliga Scener #5

Från: Apocalypse Now

Det var ett tag sedan jag såg Apocalypse Now och jag känner att det snart är dags för en omtitt. Jag har försökt skriva något om den här scenen ett tag nu, men det är väldigt svårt. Det är filmens enda egentliga krigsscen och den är väldigt imponerande visuellt sett, det känns nästan dokumentärfilmat. Hela scenen är ganska mäktig men samtidigt som man fascineras så känner man sig "smutsig" i brist på bättre ord, av att tycka krig är häpnadsväckande. Man vet att man egentligen inte borde ryckas med.
Jag vet inte riktigt vad scenens egentliga budskap eller mening är så om någon vet får ni gärna lämna en kommentar. Jag vet att hela filmen är en anti-krigsfilm och jag undrar då varför den här scenen finns med. Jag valde att inte kommentera eller lägga in mina åsikter då jag är rädd för att framstå som en idiot, men hur som helst så är det en riktigt häftig scen och musiken är så episk den kan bli. Filmen i sin helhet är dock bättre, så se den om ni inte gjort det!

4 kommentarer:

  1. Jag ser det som svart humor, att han driver med att vi tycker det är häftigt och roligt fast det egentligen är riktigt hemskt. Förmodligen också en kritik mot den klassiska hjärndöda soldathjärntvätten osv. Det är helt klart för mig en anti-krigsscen iallafall. Sen kamerasnubbarna på stranden som filmar det som att det ska se coolt ut, vad jag vet gick det till så i lugna områden att mycket var stage:at för att detta krig skulle se nödvändigt ut osv men jag är ingen expert på detta "historiskt"

    SvaraRadera
  2. Det visar kanske på hur hjärntvättade machosoldaterna är då allt som behövs för att de ska tycka det är coolt att skjuta ihjäl människor i en by, inklusive skolbarn och fiskare, är ett soundtrack. Den visar även på hur hjärntvättad du är Alex som också tycker att scenen är häftig

    SvaraRadera
  3. människan är lättmanipulerad och man kan med enkla knep få oss att göra fasansfulla saker

    SvaraRadera
  4. Ja och alltför få gör nånting åt det och köper veckorevyn iallafall. Att kämpa mot sin mänsklighet är det enda man kan göra för att inte bli ett riktigt dumhuvud

    SvaraRadera

Bloggintresserade