17.7.10

Oförglömliga Scener #6

Från: Planet of the Apes

En av de bästa klassikerna jag sett, och just den här scenen är fantastisk. Man väntar sig ett lyckligt slut och så kommer en av de bästa twistarna någonsin. Jag ska inte spoila någonting för er som inte sett den än, men första gången jag såg filmen hade jag inte sett dess helidiotiska framsida som förstör hela filmen i stort sett, och slutet kom då nästan som en chock. Avsaknaden av musiken när filmens sista scen fade:ar ut till end-credits bidrar till den stämning filmen bygger upp. Sista scenen av alla där Heston ligger på knä på stranden i vattnet är skitsnygg, och jag skulle gärna vilja ha just den bilden på väggen. Den bilden säger så mycket.

För er som inte sett filmen, se den, det är alltså Planet of the Apes, originalet från 1968, inte skitversionen utav Burton som kom för några år sedan. Kolla inte på klippet nedan om ni inte sett filmen eller hört hur den slutar, det kan ju dock ha varit svårt att undvika då slutet nästan är lika känt som att Darth Vader är Lukes far.

---:SPOILER:---

1 kommentar:

  1. Vafan! Är Darth Vader Luke Skywalkers far?!? Din jäkel, du sa inget om att inlägget innehöll spoiler för Star Wars. Grrr, nu har du förstört hela filmen för mig.

    SvaraRadera

Bloggintresserade